Velké MINI v zajetí písečných dun

Pro většinu z nás je začátek roku spojený se snahou dodržovat předsevzetí, která jsme si bláhově dali na Silvestra. Pro milovníky motorsportu je začátek roku naopak spojený s nejslavnější a nejtěžší rallye na světě, a to s Rallye Dakar.

Letošní 43. ročník se celý odehrává v Saúdské Arábii, takže můžeme počítat s náročným a nebezpečným terénem, kde se velice brzy ukáže připravenost jednotlivých týmů. Možná si říkáte, proč na těchto stránkách píšeme o Dakaru, kde jezdí velká auta v čele s kamiony, a co to má společného s Mini Cooperem. A odpověď zní, že velmi mnoho, protože posledních pár let je na tomto závodě o MINI slyšet opravdu hodně.

Do popředí se dostalo už v roce 2012 kdy tento závod, v kategorii osobních vozů, vyhrálo a pokračovalo tak i v roce 2013, 2014 i 2015. Potom si pomyslné žezlo na tři roky převzal Peugeot a v roce 2020 bylo na vrcholu opět MINI. I přesto, že letos jsou po čtyřech etapách na prvním a třetím místě posádky MINI budeme si muset na výsledek z letošního ročníku ještě pár dní počkat, protože dokud posádky neprojedou cílem není nic rozhodnuté, protože africká poušť je nevyzpytatelná a vše se může jako mávnutím proutku změnit. Každopádně MINI ukazuje, že není pouze autíčko na nákupy, ale že zvládne i tento velice náročný terén. Svědčí o tom i to, že na letošním ročníku v něm jede 8 posádek ze šesti zemí, mezi které patří např.  Rusko, Španělsko, Francie nebo Argentina. Bohužel české posádky daly přednost Fordům a Toyotě.

Na písčitých dunách se prohání dva modely MINI. Model John Cooper Works Buggy, diesel s pohonem zadních kol a model John Cooper Works Rally, modifikovaný diesel s pohonem 4x4.

MINI JCW Buggy mají pro tento rok zcela nový design, který mohli fanoušci poprvé vidět v polovině prosince 2020. Inženýři z týmu X-raid dokázali Buggy podstatně vylepšit, a to především díky výměně mnoha komponentů a optimalizaci geometrie. Tento krok vedl k dalšímu snížení celkové hmotnosti automobilu, což si Carlos Sainz obhájce titulu velmi pochvaloval.

V letošním ročníku pořadatelé přistoupili, k několika změnám, aby byl samotný závod bezpečnější a nestávaly se fatální nehody. Proto jsou auta stavěna tak, aby byla bezpečnější, změnily se také rychlostní limity na maximální rychlost 180 km/h u osobních automobilů, na některých místech dokonce posádky nemohou jet rychleji jak 90 km/h. Vše je důsledně kontrolováno a při překročení rychlosti jsou posádky penalizovány. Tento krok uvítala hlavně Toyota, která věří, že to zabrání konkurenčnímu týmu X-raid MINI „utéct“ ostatním závodníkům. Šéf „Toyoty Gazoo Racing“ Glyn Hall je přesvědčen, že nové pravidlo pomůže ostatním s pohonem všech čtyř kol držet krok s MINI Buggy, sám ale řekl, že doufal, že limit bude ještě nižší okolo 170 km/h. Šéf X-raidu Sven Quandt na to reagoval tak, že týmu MINI nezbývá nic jiného než tuto změnu rychlosti přijmout. Podle něj byla změna zavedena díky intenzivnímu lobbování společnosti Toyota. Sám přiznává, že s MINI Buggy jsou o něco rychlejší, a to je trnem v oku ostatním týmům. Každopádně pro letošní ročník, je stáj MINI dobře připravena a díky spolehlivosti a zkušenosti závodníků dokážou i přes tato opatření bojovat o přední příčky.

Autor: Mamrisa

Foto: x-raid.de