Jak šel čas s MINI - 1. část

Jak šel čas s Mini Cooperem

 (1959–2000)

  1. část 

Když se řekne Mini, tak si většina z nás vybaví ikonické autíčko, které se proslavilo hlavně díky Mr. Beanovi či filmu „Loupež po italsku.“ Ti více zapálení dají dohromady jednotlivé modely aut, ale kdo z nás vlastně ví proč toto auto vlastně vzniklo a kdo za tím vůbec stál. Za výrobu Mini vděčíme Alecu Issigonisovi, který měl velký sen, stát se automobilových inženýrem. Proto studoval inženýrství v Londýně, kde vynikal v mechanickém kreslení. Ve svých 30 letech začal pracovat pro společnost Morris Engineering Department, kde slavil svůj první úspěch s výstavbou Morris Minor. V roce 1952 se se Morris a Austin spojili a založili British Motor Corporation, ve stejnou dobu se Issigonis rozhodl ze společnosti odejít. Ale ani po odchodu nezahálel a pracoval na vývoji luxusního sedanu, tento vývoj byl nakonec kvůli vysokým nákladům ukončen. Po tomto neúspěchu se Issigonis rozhodl vrátit do British Motor Corporation, což bylo naprosto průlomové rozhodnutí, které mu nakonec přineslo velkou slávu.

Během druhé světové války Británie ovládala Suezský průplav, který sloužil jako důležitý zdroj ropy, problém nastal v roce 1956 kdy došlo k tzv. Suezské krizi, která byla následně spojená také s ropnou krizí. V tu dobu chytil Issigonis příležitost za pačesy a rozhodl se ukázat co v něm je. Úkol té doby zněl jasně, vytvořit auto se spoustou vnitřního prostoru, které bude zároveň navenek malé, zvládne převézt 4 cestující, bude mít výborné jízdní vlastnosti, malou spotřebu paliva a velmi dostupnou cenu. Všechny tyto požadavky se mu podařily splnit, a proto v roce 1959 spatřilo světlo světa první Mini. V době, kdy byl nedostatek pohonných hmot vytvořil nejen ekonomické auto, které mělo nízkou spotřebu paliva, ale také auto, které se velmi rychle stalo kultovním a vyhledávaným po celém světě. K jeho oblíbenosti přispěl fakt, že autíčko měřilo 3,05 m a bylo ideální na parkování, a hlavně že stálo 496 liber, a tak bylo dostupné i pro ty, co měli omezený rozpočet.

Do historie se nesmazatelně zapsal jako „otec“ Mini a za své služby dokonce dostal šlechtický titul Sir. Jeho radikální design stavěl na tom, že na autě nebylo nic, co mu přišlo zbytečné. Proto první zákazníci neměli v základní výbavě topení, protože Issigonis cítil, že to není opravdu nutná věc. Naštěstí dnešní Mini bere topení jako standard, ale stále se drží této filozofie a snaží se zaměřovat jen na to podstatné. Důležitým milníkem bylo spojení Issigonise a jeho přítele Johna Coopera, který byl průkopníkem motoristického sportu. Cooper byl z malého autíčka doslova nadšený, protože v zatáčkách jelo jako žádné jiné. Proto přemluvil Issigonise, aby Mini připravil na Rallye Monte Carlo. Díky spojení minimalistického Issigonise a maximalistického Coopera vzniklo Mini, které bylo naprosto jedinečné.

Díky vynalézavosti Issigonise získali fanoušci víc než jen auto, získali zážitek z jízdy a designový poklad. Mini se stalo ikonou pro popové hvězdy, filmaře i módní časopisy. Hrdým majitelem Mini Cooperu se v roce 1965 stal i Paul McCartney. Do roku 1965 bylo Mini v rukách stabilního koncernu, ale od té doby docházelo k častým změnám, které měly následně vliv i na výrobu samotného automobilu. Koncern British Motor Corporation, který stál za zrodem Mini se v roce 1966 spojil s Jaguar Cars. Toto spojení moc dlouho nevydrželo, a proto se v roce 1968 spojili s Leyland Motors Corporation. Bohužel toto sloučení v jeden gigantický koncern (British Leyland) vedlo k úsporným opatřením, která se dotkla i Mini.  V roce 1986 byl tento gigant přejmenován na Rover Group a rozdělen do dvou divizí Austin Rover Group a Land Rover Group. Díky těmto neustálým prodejům a změnám majitelů začala na přelomu devadesátých let sláva Mini pozvolna klesat. Auto, které se stalo miláčkem široké veřejnosti začalo postupně přicházet o nálepku kulturní ikony, a to hlavně díky problémům s kvalitou. Takže i když zůstalo milovanou značkou, tak jeho pověst dokonalého auta byla poškozena. Nakonec v roce 2000 skončila jedna velká éra klasického Mini a z továrny po 41 letech vyjelo poslední auto. Do té doby bylo vyrobeno více než 5,3 milionu kusů v nejrůznějších verzích.

Jak se Mini vyvíjelo až do dnešní podoby se dočtete v dalším článku, který vyjde už příští týden. 

 

Autor: Mamrisa

Foto: budgetdirect.com; mini.com