Dokonalé auto na české silnice (MINI X-raid)

Po přečtení titulku se mnohým vybaví, že jediné dokonalé auto na naše silnice, v čele s  D1, je jen a pouze traktor. Ano, byla by to dobrá varianta, ale s ním byste moc daleko nedojeli a na dálnici už vůbec ne. Proto přicházíme s lepší a pravděpodobně také levnější variantou, která zvládne jakýkoliv terén. Klasické MINI není úplně vhodné na ježdění mimo zpevněné silnice, proto v roce 2010 britská automobilka přišla na trh s verzí Mini Countryman. Je to první velké, čtyřdveřové SUV, které tato automobilka pod označením MINI vyrobila. Nikdo asi nepochybuje o tom, že tento model nabádá k útěkům do přírody a prohánění se v terénu. Ale opravdové offroadové nadšence tento model, i přes jeho univerzální schopnosti a dynamičnost, moc neosloví, a to i přesto, že byl Countryman využíván jako doprovodný vůz týmu X-raid na dakarské rallye. Proto byl představen terénní balíček pro MINI Countryman, tzv. MINI Countryman X-RAID, který zvládne projet i ty nejextrémnější terény jako je písek, kamení, voda či bahno.

Jak už název napovídá, tak vytvoření tohoto balíčku se chopili ti nejpovolanější, a to specialisti na off-roady z týmu X-raid. Při vývoji vycházeli z bohatých zkušeností získaných během extrémně náročných závodů na ikonické pouštní rallye Dakar. MINI Countryman využívali od roku 2010 a po celou dobu tento vůz průběžně upravovali, aby dokázal čelit výzvám, které Dakar přináší. Sice můžete namítnout, že jako servisní vozidlo nemusí splňovat tak extrémní požadavky jako samotné závodní vozy, což je na jednu stranu pravda, ale i tak veřejné komunikace v těchto oblastech nejsou v dobré kondici. Výmoly a štěrkové úseky nejsou na této akci nic neobvyklého. Aby se předešlo poškození podvozku a zlepšila se ovladatelnost vozu, musel tým zvýšit jízdní výšku. Což nebylo jediné, co toto auto trápilo. Časté přejezdy po štěrkových cestách s ostrými kameny vedly k opakovaným defektům a výměna pneumatik ve výšce 4000 m.n.m. byla pro posádku opravdu těžkým úkolem. Proto přišly na řadu robustnější pneumatiky a terénní ráfky.

Všechny tyto nepříjemnosti ze závodů byly ku prospěchu při vývoji terénního balíčku pro Mini Countryman. A jak se říká v jedno známém filmu „Kde soudruzi z NDR udělali chybu“, tak tady můžeme říct, že nejspíš vůbec nikde, protože MINI Countryman X-RAID je propracován do nejmenších detailů. Nejdůležitější částí celého balíčku je zvýšení světlé výšky až o 4 cm, což bylo docíleno kombinací dvoucentimetrového zvedacího zařízení karoserie a větších ráfků a pneumatik. Výhodou použití robustnějších ráfků spolu s pneumatikami s vyšší bočnicí, bylo snížení pravděpodobnosti poškození pneumatik. Pokud by přece jen došlo k nějakému poškození nemusí se měnit celé kolo, a to díky použití ráfkového kroužku, který zároveň umožnuje skrýt výšku pneumatik.  Nedílnou součástí jsou také dodatečné LED světlomety pro lepší vidění ve tmě na nerovném terénu a lehký hliníkový střešní nosič. Po vizuální stránce bude určitě středem pozornosti, a to díky oranžovým prvkům po celém autě. Určitě každého zajímá, jaká je cena tohoto balíčku. Bohužel X-raid cenu nezveřejnil, ale je možné si ji vyžádat na adrese offroad@x-raid.de. Otázkou zůstává, zda je cena tak vysoká, že ji X-raid raději nezveřejnil nebo chce, aby toto auto kupovali opravdoví srdcaři. Každopádně se můžeme nechat překvapit, jestli tento terénní skvost potkáme i v ČR.

 

Autor: Mamrisa

Foto: x-raid.de